30 Kasım 2013 Cumartesi

KENGER BİTKİSİNDEN YOĞURT MAYALAMAK... (ÇİGDEM HANIM ÖĞRETİSİ)



KENGER TOHUMLARINDAN YOĞURT                                  MAYALAMAK...
      Tarihin en derin dönemlerinden beri, insanlarımız, bazı güzel işleri, başarmışlar. sonra akli selim, Kadim neslimiz gidince geride kalan ve çok az sayıdaki gelenekçi, nesilden aktarılan bilgiler, maalesef, unutulmaya yüz tutmuş. Bu yüzden bazı çabalarımız olsun istedim.. 

       Bunlardan biriside yoğurt macerası idi;  internet araştırmalarım sırasında Çiğdem hanımın blogger'i ile karşılaştım. bana bilgi veren sayfası beni aynı zamanda da cesaretlendirdi. hayatın her alanında bazen o cesareti ararız. ama onun ne zaman bizi bulacağı biraz belirsizdir... Sonra ona bir mail yolladım... Ablam sağ olsun bana bir avucun ortasını dolduracak kadar; dev bir sevgi gönderdi. Mutluluk iki dünyanın arasındaki, bu karşılıksız sevgi bence, tebbessüm ettim... 
Kendisine izninizle buradan çok sevgi ve saygılarımı yolluyorum. muhabbetleri çok olsun, obasında hep birlik dirlik olsun, hayırlı evlatları güzel günleri... Şimdi onun tarifi ile işin sırrı.

KENGER BİTKİSİ HAZIRLAMA ... 

Ablamın adresinde Kengeri hazırlamanın tam bir detayı var. http://oglakkizlari.blogspot.com/2013/05/kenger-bitkisinden-yogurt-mayalamak-2.html adresine baktığınızda öğreneceksiniz. ben size işte bu elde ettiğimiz Kenger bitkisinin nasıl maya haline geleceğini anlatmaya başlıyorum...

KENGER TOHUMUNDAN MAYA ELDE EDİLMESİ...
Kurutulan kengerlerden 1 litre süte, 1 çay kaşığı ölçüsünde, 10 cm 10 cm tülbentin ortasına gelecek şekilde yayılır. bu tülbent, bir bohça gibi sarılır. eğer açılmasından korkuyorsanız bir iple de bağlayabilirsiniz. 



Bir kaseye, daha önceden kaynattığımız ve
sıcaklığı 45°C kadar düşmüş sütten kasenin yarısına gelecek şekilde alalım...

Sonra bohaçamızı kasemizin içine daldırıp yaklaşık bir 15 dk kadar, ezelim, sütü emen bohçamızı sıkalım elimizle devamlı bir faliyetle, sıkıştıralım









Dikkat ediyorsanız sağdaki resimde bazı yağ damlaları göreceksiniz. Sütün beyaz rengi de biraz  kahve rengimsi bir renk alıyor, ışıkta az farkedersiniz...




Bir litre sütü alacak olan kavanoza, tülbentte süt kalmayacak kadar sıktığımız, güzelce karıştırdığımız, 15 dk sabır gösterdiğimiz , maya özünü; dökelim... ardından sütü üzerine dökelim... Kavanozun kapağını kapatıp, güzelce örtümüze saralım... burada bahsi gelmişken bir konuyu anlatmak gerek. eğer havalar soğuksa ve dışarıda mayalanma süremiz, uzayacak veya olmayacak kadar soğuksa, 50 °C ısıtıp kapattığımız, fırınımızın içine sarılan maya özü kavanozunu yerleştirip 4 saat de bir, 2 dk fırını açıp kapatarak, ideal sıcaklığıda mayamızı oluşturan bakterilere vermiş oluruz.. Ben ilkinde öyle yaptım :)

 Tam 24 saat Maya için sabır gösteriniz. sakın açmayın sadece fırın kapağını açıp sıcaklığını örtünüz üzerinden kontrol edin.
24 saat sonra maya özünüzü çıkarın, ortam sıcaklığına gelince örtünüzü açın... Bakın ne çıkacak :)


Mayamız Hazır....



İkinci Aşama Daha kolay ve evde ben beceririm diyen herkesin yapabileceği güzellikte yoğurt mayalama sahnesi. Maya özümüzden bir çorba kaşığı alıyoruz, yine 45°C sıcaklıktaki sütümüzle bir kasede karıştırıyoruz.




Tencerimizde ki süte maya özümüzü karıştırıyoruz. 

  



işlemleri sırasıyla acele etmeden besmeleyle yapın. en son yoğurdu mayalamak istediğimiz kaba koyup saralım ve tam 5 saat boyunca sıcaklığı 38-44 °C arasında bekletelim....

  
.





Sonuç....
 Bir yoğurtan alınan en büyük zevk, onun tadı, yapım sırasında her beklediğiniz saat sizin damağınıza ayrı bir lezzet veriyor deneyerek size en yakın damak zevkini bulacağınıza inanıyorum.

yoğunluğu okadar iyiydiki benim oğlana labne dedim çook güzell dedi :)))

Kenger bitkisi yapısı gereği kan temizleyici ve karaciğer dostudur. yenileştirici özelliklerinin yoğurdunuz da olduğunu unutmayın...

Afiyet Olsun...



Küçük Bir Tebessümü hak ettik Herhalde...

Finalin Kahramanı Çiğdem Ablaya Selamlar...

Küçük notlar: Sırrımıza küçük bir katkıda bulunalım. yoğurdu mayaladığınız kaba 10-15 adet kuru nohut koyarsanız, ayrı bir yoğunluk alabilirsiniz.

Çiğdem ablam yorum yazarsa bir ara "kengerden" peyniri de yapmayı tarif edeceğim..
ÇOK LEZZETLİ...



3 yorum: